Featured Post

Rawat Pesakit Sawan Terutama Dikalangan Orang Kurang Upaya

Sawan adalah keadaan di mana berlakunya renjatan elektrik di otak di luar kawal yang mengakibatkan:   Sindrom perubatan untuk sawan yang berulang-ulang tanpa diberangsangkan dipanggil epilepsi, bagaimanapun sawan boleh berlaku pada mereka yang tidak mempunyai epilepsi.   Sawan demam...

Read More

Petua Mengurangkan Rabun Mata

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Rabun Mata | Posted on 15-11-2014

0

Petua Mengurangkan Rabun

 

Anugerah Allah pada hamba-Nya memang tak ternilai. Salah satunya ialah mempunyai tahap penglihatan yang baik.

Bagi mereka yang menghadapi masalah mata yang rabun mungkin merasa rimas bila setiap masa nak kena pakai ‘spec’ atau cermin mata. Dah tu pulak bila tiap-tiap tahun ‘power’ tu meningkat maka bertambah-tambah berat ler spek mata.

Nak bersukan pun agak susah.  Bagi yang tak suka pakai cermin mata ada yang pakai ‘contact lense’ tapi timbul lak masalah
lain bila tiap pagi nak pakai pas tu terpaksa buka pula sebelum tidur tiap-tiap malam. Kekadang bila ‘contact lense’ tu terkena habuk alamat berair atau ada yang bengkak-bengkak mata tu cam orang menangis dua tiga hari.. huhu…

Dengan teknologi yang ada kini, katanya rabun mata boleh dipulihkan sepenuhnya dengan menggunakan laser atau juga dikenali sebagai LASIK. Dengar cerita ianya 98% berkesan. Tapi tetap ada risiko sebab kalau doktor yang merawat tu tersilap tembak laser mahunya buta terus mata kita.. Huhu.. tapi setakat ni tak pernah lah pulak terjadi. Apa pun, buat rawatan LASIK ni bukannya murah. Dengar ceritanya juga kos rawatan untuk sebelah mata jer dah cecah RM4K- RM5K… Ohh.. mana nak cekau duit tu. Petua Mengurangkan Rabun Mata!

So, sebelum mata kita menjadi rabun – tak kiralah rabun malam ker, rabun jauh atau rabun dekat, elok kita amalkan apa-apa petua yang ada untuk mencegah sebelum terlambat. Lagi satu, ada juga kes mereka yang dah lama pakai spek yang tebal-tebal sebab power tinggi sangat yang akhirnya berjaya mengurangkan tahap kerabunan bila sering mengamalkan petua-petua ni. Berkat usaha dan tawakal, tak mustahil juga rabun mata tu  dipulihkan 100%… insyaAllah.

 

Petua Mengurangkan Rabun Mata

 

Amalkan makan sepotong betik masak setiap hari. Selain betik, amalan memakan lobak atau ‘carrot’ dikatakan paling mujarab untuk merawat atau mengurangkan tahap kerabunan. Bagi mereka yang tak suka lobak, boleh cuba buat jus lobak/carrot. Nak bagi sedap, cuba campur dengan sedikit susu.. jadilah jus carrot susu. Hmm.. bila dah selalu minum jus tu.. lama-lama rasanya nak meratah lobak secara mentah tu dah tak jadi masalah dah..

Selain itu, boleh juga diamalkan minum air rebusan sawi. Ambil satu cekak sawi dan bersihkan. Kemudian rebus dengan dua gelas air sehingga mendidih. Setelah sejuk minum air rebusan tersebut. Cuba amalkan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Mengurangkan Rabun Mata. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris Bio Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Rabun Mata !

Write a comment