Featured Post

Petua Kulit Berseri

Petua Kulit Berseri Pilihan 1: Campurkan sedikit tepung pulut dengan sedikit air. Sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokkannya cuci muka dengan air suam. Amalkan seminggu sekali. Pilihan 2: Campurkan satu sudu besar madu lebah dengan satu sudu besar susu tepung. Sapukan pada seluruh muka...

Read More

Punca Penyakit Gout

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Gout | Posted on 18-02-2015

0

Untitledzwergb

 

 

Punca Penyakit Gout .Gout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.

 

  • Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin.
  • Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin).
  • Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.
  • Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia, sejak zaman dahulu kala lagi.
  • Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan, kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.
  • Ia sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam lingkungan usia antara 30 hingga 60 tahun.
  • Ia jarang sekali dihidapi oleh kaum wanita sebelum putus haid.

 

TANDA GOUT

  • Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.
  • Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  • Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.
  • Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
  • Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
  • Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.
  • Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

 

KOMPLIKASI

  • Asid urik boleh berkumpul di bawah kulit membentuk benjolan di panggil ’tophi’
  • Dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk ’batu karang’.
  • Penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti:
    • Kegemukan
    • Darah tinggi
    • Hiperlipidemia
    • Diabetes

RAWATAN

Gout adalah suatu penyakit yang boleh sembuh tetapi anda harus mengambil langkah-langkah untuk mengatasinya.

Rawatan serangan akut

Rawatan Jangka Panjang

Oleh kerana gout disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan, anda haruslah mengelakkan faktor-faktor yang boleh menambahkan paras asid urik.

IKLAN : KURSUS REIKI, MUDAH DAN MURAH

PEMAKANAN

Di bawah disenaraikan makanan yang kaya dengan purin:.

ELAKKAN MAKAN KURANGKAN MAKAN
  • Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak
  • Ikan bilis, kembung, sardin
  • Daging cincang
  • Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging
  • Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang
  • Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam
  • Peanuts, lentil, beans and peas
  • Poultry
  • Roti jagung dan bijirin

 

PENCEGAHAN

  • Rehatkan sendi semasa serangan gout.
  • Ubat-ubatan anti-radang berkesan untuk mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Walaupun ia boleh mendatangkan kesan sampingan seperti sakit perut. Jika digunakan dalam jangka masa yang singkat, kesan sampingan jarang berlaku.
  • Ubatan lain seperti colchicine juga boleh diambil. Walaupun ia amat berkesan, ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit (Peringatan: Colchicine hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)
  • Steroid (Peringatan: Steroid hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)Sentiasa peka terhadap tanda-tanda awal serangan. Jika rawatan dimulakan awal, penyakit ini tidak akan melarat.
    • Lazimnya cecair steroid disuntik terus ke sendi yang radang
    • Pil steroid boleh diambil dalam jangka masa yang pendek jika penghidap tidak boleh mengambil ubat-ubatan yang lain. Walaubagaimanapun, ianya tidak boleh diambil berpanjangan.
  • Menjaga berat badan – kegemukan boleh mengganggu keupayaan badan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan
  • Mengelakkan minuman keras
  • Pemakanan – elakkan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang tinggi
  • Sesetengah daging binatang, makanan laut, kekacang mengandungi purin yang tinggi.
  • Ubah cara hidup anda untuk memastikan paras asid urik yang normal
  • Amalkan cara hidup sihat untuk mengelak dari menghidap penyakit-penyakit yang berhubungkait dengan gout
  • Apabila mengambil Allopurinol, ianya perlu diambil secara berterusan.
  • Jangan mengubah atau menghentikan dos Allopurinol semasa serangan gout.
  • Minum banyak air
  • Gout boleh diwarisi tetapi faktor persekitaran juga memainkan peranan
  • Gout adalah penyakit yang boleh dirawat. Pada zaman dahulu, gout merupakan salah satu penyebab kerosakan dan kecacatan sendi. Pada hari ini, dengan rawatan yang baik, ianya boleh dikawal.
  • Adalah penting untuk mengamalkan cara hidup sihat.

 

 

Selain dari ubat-ubatan, untuk mengurangkan asid urik di dalam badan anda untuk kesihatan, cubalah makan beberapa atau semua jenis makanan berikut yang dikenali dapat membantu dengan sakit gout dan merendahkan tahap asid urik.

 

1. PERASA & REMPAH

  • Cuka epal cider (Apple Cider Vinegar) berupaya menghancurkan/melarutkan/membubarkan kristal asid urik dengan menukar ph darah kepada keadaan yang lebih alkali.
  • Tambah 1/3 cawan halia yang telah dikisar dalam tab mandi untuk menggalakkan badan berpeluh dan membuang asid urik dari sistem badan. Ingat untuk bilas selepas mandi anda untuk mengeluarkan sebarang sisa dari halia untuk melindungi kulit anda.

 

2. SAYUR-SAYURAN. 

  • Alfalfa tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah.
  • Daun pasli adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik. Punca Penyakit Gout

 

3. BIJIRIN KECIL.

Dr Theodore A. Baroody mencadangkan dalam bukunya, “Alkalinize or Die” bahawa penghidap gout boleh makan bijirin kecil yang beralkali untuk membantu dalam penyingkiran asid urik. Bijirin itu adalah cous cous, amaranth dan millet.

Cuba dapatkan di kedai-kedai makanan kesihatan, ia boleh disediakan dalam kaedah yang sama seperti beras dan adalah alternatif yang lazat untuk beras dan pasta. Boleh juga menggunakan resipi-resipi yang lain.

 

4. HERBA

  • Black cohosh mengawal keasidan darah dan membantu melarutkan asid urik membuat ia lebih mudah untuk dihapuskan.
  • Bilberry tinggi kandungan flavanoids, sejenis pigmen larut air yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang mempunyai ciri-ciri anti-oksida.
  • Teh Buchu (Buchu adalah sejenis tumbuhan dari Western dan Southern Cape Afrika Selatan) membantu melarutkan dan mengepam keluar kristal asid urik dari sendi dan buah pinggang serta aliran darah anda.
  • Devil’s claw adalah ejen pembersihan semula jadi untuk kekotoran toksik dalam darah. Ambil 400 mg ekstrak keringnya 3 kali sehari seperti yang diperlukan untuk kesihatan.
  • Biji saderi (Celery seeds) melegakan gout dengan mengeluarkan asid urik dari badan. Biji saderi mengandungi kira-kira 20 agen anti-radang yang berbeza. Dos yang disyorkan adalah 500 mg, 2 kali sehari. Amaran: Wanita hamil dan orang yang mempunyai penyakit buah pinggang perlu berhati-hati kerana biji saderi adalah diuretik yang kuat dan boleh memburukkan lagi penyakit buah pinggang.

 

5. PRODUK TENUSU

Menurut 1 kajian analisis kesan susu dari lembu, kerbau atau bison, pada tahap asid urik 6 peserta yang sihat. Selepas minum susu, kandungan asid urik air kencing peserta meningkat sehingga 38% berbanding dengan jumlah mereka keluarkan selepas minum air. Untuk manfaat kesihatan yang berpotensi sama, susu rendah lemak boleh juga digunakan selalu. Produk susu rendah lemak, seperti yogurt, boleh memberi manfaat kesihatan yang sama.

Produk tenusu, seperti susu, yogurt dan keju kotej (cottage cheese), membekalkan kalsium dan vitamin D untuk tulang yang kuat dan protein. Menurut laporan yang disiarkan dalam “Pemakanan dan Penyakit reumatik” pada tahun 2008, produk tenusu mempunyai “kesan klinikal yang bermakna” dalam mengurangkan asid urik. Oleh kerana susu dan keju biasa tinggi lemak tepu, selalulah pilih versi rendah lemak.

Produk tenusu, termasuk susu, keju dan yogurt, boleh membantu mengurangkan paras asid urik dalam badan anda, membawa kepada penurunan risiko untuk gout. Sebagai cecair, susu/susu rendah lemak boleh membantu badan anda mengepam asid urik yang berlebihan keluar melalui air kencing. Sasarkan 16-24 oz minum susu setiap hari.

Makan bijirin sarapan pagi anda dengan susu rendah lemak dan minum susu rendah lemak dan bukannya minuman ringan (minuman ringan adalah salah satu penyumbang peningkatan asid urik) atau minuman beralkohol untuk manafaat yang tinggi.

 

6. KEKACANG ATAU PROTIN TUMBUHAN

Daging dan makanan laut mengandungi kandungan purine yang tinggi dan boleh meningkatkan tahap asid urik anda. Menggantikan protein haiwan dengan sumber berasaskan tumbuhan, di sisi lain, boleh menurunkan tahap asid urik anda.

Kekacang yang kaya dengan protein termasuklah kacang soya, lentil, kacang hitam, kacang dal, kacang kuda dan kacang navy, makanan berasaskan soya, seperti tauhu, susu soya dan tempe, kacang soya, edamame, tauhu bakar atau kukus, smoothie soya, kuah dal, sup lentil dan salad chilled bean, “vegetarian chili“, hummus dan lain-lain adalah sumber tumbuh-tumbuhan yang bernilai untuk menyediakan sejumlah besar keperluan protein.

Beli atau sediakan sup dan makanan lain yang rendah garam untuk mencegah pengambilan natrium yang berlebihan yang dikaitkan dengan pembentukan batu karang.

Sebagai makanan yang kaya dengan serat, kekacang juga membantu anda menurunkan berat badan anda, mengurangkan risiko anda untuk gout dan batu karang.

Hadkan pengambilan daging anda tidak lebih daripada 6 oz. sehari jika anda terdedah kepada batu karang & asid urik yang tinggi. Kekacang adalah semula jadi rendah lemak, bebas kolesterol, dengan meningkatkan pengambilannya anda boleh mengurangkan tahap kolesterol anda dan meningkatkan kesihatan kardiovaskular anda secara keseluruhan.

 

7. CECAIR

Cecair/bendalir menggalakkan penghidratan dan membantu badan anda mengeluarkan asid urik melalui air kencing. Jika anda terdedah kepada batu karang asid urik, minum sekurang-kurangnya 10 gelas cecair setiap hari, sekurang-kurangnya separuh daripadanya dalam bentuk air kosong.

Air kencing berwarna kuning cair atau jernih merupakan tanda positif penghidratan. Cecair lain yang boleh membantu mengurangkan tahap asid urik termasuklah susu atau susu non dairy, sup rendah garam, teh herba, susu soya, susu beras, gelatin dan buah-buahan & sayur-sayuran yang kaya dengan air seperti tembikai, buah-buahan sitrus, tomato, timun, saderi dan buah-buah jenis beri.

Elakkan jus kranberi dan jus limau gedang (grapefruit), yang boleh menyumbang kepada batu asid urik.

 

8. BIJIRIN PENUH

Bijirin penuh mengandungi semua bahagian berkhasiat dari bijirin, lebih banyak serat, protein dan mikronutrien, termasuk magnesium, berbanding bijirin bertapis. Pengambilan makanan yang kaya dengan magnesium dan rendah kalsium seperti barli, oat, beras perang dan bran, dalam diet anda untuk mengurangkan risiko batu karang.

Gantikan karbohidrat rendah serat, seperti roti putih, pasta dan pretzels dari tepung berproses, dengan bijirin penuh, yang lebih mengenyangkan, bagus untuk mengawal jumlah pengambilan makanan (portion intake) dan penurunan berat badan. Apabila membeli roti, pasta dan bijirin, teliti pembungkusan produk untuk memastikan bahawa bijirin penuh disenaraikan sebagai bahan utama.

Menurut laporan “Pemakanan dan Penyakit reumatik”, terdapat kaitan antara obesiti dan gout; pengurusan berat badan yang sihat boleh membantu tahap asid urik yang lebih rendah.

Bijirin penuh boleh dihadhamkan dengan lebih baik berbanding bijirin bertapis/berproses dan mempunyai kesan yang rendah pada tahap gula dalam darah anda dan melambatkan isyarat lapar, ini membantu anda menguruskan berat badan.

Untuk hasil terbaik, gantikan roti putih, pasta, cereal dan makanan ringan dengan makanan bijirin penuh yang belum diproses keseluruhan seperti oat, beras perang, beras huma, barli dan air-popped popcorn. Kerana makanan yang kaya dengan serat juga mengenyangkan dan membantu dalam kawalan berat badan anda.

 

9. BIJIRIN BEBAS YIS

Produk bijirin yang dicampur yis mengandungi tahap purine yang tinggi. Ia boleh membawa kepada peningkatan paras asid urik. Bijirin penuh bebas yis seperti beras perang, beras huma, quinoa, barli dan air-popped popcorn adalah alternatif yang berkhasiat. Sebagai makanan yang kaya dengan serat, bijirin juga boleh menggalakkan selera dan kawalan berat badan juga mengurangkan risiko anda untuk mendapat batu karang dan gout.

 

10. BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN

Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan antioksidan yang membantu badan anda mempertahankan dirinya daripada jangkitan dan penyakit, serat dan air. Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, malah kacang yang kaya dengan purin, kobis bunga dan bayam tidak dikaitkan dengan peningkatan risiko gout meningkat, menurut Johns Hopkins, Medicine.

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan, seperti buah beri, ceri, tomato, bell pepper, tomato dan squash boleh membantu mengurangkan gejala batu karang.

Oleh kerana buah-buahan dan sayur-sayuran rendah dalam kandungan tenaga, bermakna mereka menyediakan kurang kalori bagi setiap hidangan berbanding lemak dan kanji, ia juga boleh membantu memudahkan proses pengurusan berat badan. Mengekalkan berat badan yang sihat adalah penting untuk mencegah risiko gout dan batu karang.

Elakkan sayur-sayuran dalam tin yang mengandungi sodium tinggi yang boleh menyumbang kepada batu karang.

 

Amalkan pemakanan yang sihat untuk pengawalan kandungan asid urik penting untuk kesihatan anda.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Punca Penyakit Gout. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Hilangkan Kesan Hitam Melecur

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Kesan Hitam Melecur | Posted on 17-02-2015

0

Berbalik pada apa yg che petua baca dalam akhbar tu, parut pada wajah tu mudah tak mustahil untuk dihilangkan. Caranya ialah guna teknik sinar laser. Mak ai… laser you! Teknologi canggih tuh. Tapi rawatan tuh kena lah
buat beberapa kali, bukan sekali tembak jer boleh hilang.

So, bagi mereka yg tak mampu nak cuba kaedah canggih-manggih tuh, ni ha che petua nak kongsi petua tradisional untuk hilangkan parut.  InsyaAllah, berkat tawakal dan usaha, parut tuh boleh hilang. Tapi kena berhati-hati tau.. bagi mereka yg ada allergy atau alahan pada bahan-bahan tertentu seeloknya jangan dicuba, takut-takut parut tak pulih tapi makin memudaratkan pula… minta simpang lah semua tu..

Petua untuk menghilangkan parut

Petua parut No. 1

Sediakan dua batang kulit kayu manis dan segenggam bedak sejuk. Tumbuk kulit kayu manis hingga menjadi serbuk halus. Kendian campur serbuk kayu manis tuh dengan bedak sejuk. Jangan lupa pulak untuk tambah air. Bila dah siap, lumurkan pada tempat parut pada wajah. Lakukan sekerap mungkin. Lama kelamaan parut akan pudar dan hilang.  Petua nie juga dikatakan sesuai untuk hilangkan bintik hitam kat muka kita.

Petua hilangkan parut 2

Kaedah nie lebih natural… tapi susah sikit sebab nak cari bahannya bagi sesetengah orang.  Petuanya ialah dengan menggunakan daun lidah buaya. Ambil daun lidah buaya dan belah daun supaya lendirnya keluar. Sapukan lendir daun lidah buaya pada parut. Lakukan tiga kali dalam seminggu. InsyaAllah, parut akan hilang.

Petua menghilangkan parut 3

Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dengan mencampurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Sapukan ramuan asam jawa tuh pada tempat yang berparut.  Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. InsyaAllah, setelah beberapa lama, parut mulai pudar.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Hilangkan Kesan Hitam Melecur. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Cara Hilangkan Toksin Dalam Badan

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Toksin Dalam Badan | Posted on 16-02-2015

0

Untitledzzzaseeeeeeeeeee

 

 

Cara Hilangkan Toksin Dalam Badan .TAHUKAH ANDA??
   Kini tidak ramai terfikir untuk melakukan pembuangan toksin dalam badan . Bayangkan jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir sehingga umurnya mencecah 40 tahun, bermakna macam -macam racun yang terkumpul dalam badan akhirnya termendap pada tapak kaki .Jika sistem semulajadi tubuhnya tidak mampu membuang toksin tersebut ia akan membuat seseorang itu akan mengalami  sakit gout, kulit menjadi kusam  dan sebagainya  lagi.

  Toksin terdapat pada seluruh organ manusia,dimana sebahagian besarnya terhasil apabila sisa makanan yang tidak dicerna sepenuhnya, pemakanan ubat-ubatan kimia,MEROKOK dan sebagainya.  Antara penyingkiran toksin secara semulajadi adalah perkumuhan seperti pembuangan air besar yang berlaku sekali sehari bagi yang normal .Selain itu toksin juga akan dikeluarkan  melalui peluh   hasil dari aktiviti bersukan.Toksin yang tidak dikeluarkan secara semulajadi itu akan diserap semula oleh badan.

Cara Hilangkan Toksin Dalam Badan .Mengapa Anda Perlu Membuang Toksin?
  Kehidupan seharian kini sentiasa terdedah dengan beribu jenis toksin dan kimia yang berbahaya. Bahan-bahan ini boleh didapati didalam makanan, udara yang disedut ataupun didalam pil-pil untuk perubatan. Toksin ini semakin lama semakin membesar dan memberi tekanan kepada organ badan kita. Mereka ini menyerap tenaga dalaman dan fokus dan menyebabkan kita jatuh sakit, menghadapi masalah berat, sukar untuk tidur, keguguran rambut dan banmyak lagi kesan-kesan buruk.  Dengan mengurangkan jumlah toksin didalam tubuh badan aakan menyebabkan tubuh badan semakin sihat dan kuat.

Sistem limpa meemainkan peranan penting didalam sistem immune untuk menyingkirkan toksin. Apabila sistem limpa terhalang  cairan limpa akan terhasil dan menyebabkan sistem limpa bertoksin. Konsep disebalik teknologi orang Asia ini adalah untuk mengekstrak cairan limpa didalam tubuh badan dengan membuang halangan tadi. Ia juga bertujuan untuk menyingkirkan sisa metabolik dan toksin, menghantar nutien kedalam sel-sel dan meningkatkan kadar metabolisme . Tambahan pula jika kita menggunakan foot patch berterusan boleh memperbaiki kulit dan melambatkan proses penuaan.   Detox Foot Patch sesuai untuk anda disebabkan kualitinya, mengandungi campuran organik dan dos yang dibenarkan.


Penyakit yang sering terjadi akibat lebihan toksin di dalam badan!!! 

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Cara Hilangkan Toksin Dalam Badan. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris Bio Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Rawat Kulit Muka Kering

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Kulit Kering | Posted on 15-02-2015

0

Hmm.. kalau orang perempuan yang jawab soklan nie, che petua rasa hampir seratus peratus akan jawab ‘tengok kat muka atau wajah lah’… tapi kalau orang lelaki yang jawab… hehe.. faham-faham saja lah…

Anyway, berbalik kita pada soalan tadi… so tentunya ramai yang inginkan wajah yang cantik serta kulit muka yang lembut, licin dan halus macam ‘baby’. Bagaimana pun, tak semua orang yang mampu mengekalkan ‘kehalusan’ kulit yang dimiliki semasa kita masih ‘baby’ dahulu.

Maklum sajalah zaman sekarang nie banyak sangat ‘pencemaran’nya. Satu lagi orang skang nie tak ramai yang menjaga pemakanan sepertimana orang dulu-dulu yang banyak pantang-larangnya, dan makanan dulu-dulu pun rasanya takdelah banyak sangat bahan kimia dan segala jenis ‘artificial flavour’. So, faktor-faktor ini mungkin memberi kesan kepada keadaan kulit.

Petua Rawat Kulit Muka Kering .Mereka yang berhadapan ngan masalah kulit muka kering dan kasar nie memang akan rasa rimas lebih-lebih kalau dah cuba berbagai krim dan losyen yang ada di pasaran tapi hasilnya mungkin tak seberapa. Hmm… sebenarnya losyen yang
dijual di kedai kecantikan tu tentu ada yang bagus. Cumanya mungkin ianya tak serasi ngan kita sebab tu bila kita pakai hasilnya mungkin tak seberapa.

So, bagi mereka yang dah mencuba pelbagai cara moden untuk merawat kulit wajah yang kering tu tapi masih tak mendapat hasil yang dimahukan bolehlah cuba cara tradisional pula.

Merawat Kulit Kasar Dengan Kulit Telur

Kumpul, bersihkan dan jemur beberapa biji kulit telur. Selepas dijemur kering, tumbuk atau kisarkan kulit tu sampai menjadi serbuk halus. Lagi halus lagi bagus.. tapi kalau dah letih nak mengisar tu… pepandai ler mengagak setakat mana yang sesuai.

Kendian bancuh ‘serbuk’ tu dengan air suam dan campurkan pula dengan bedak sejuk. Sapu dan urut ke muka secara perlahan-lahan. Setelah selesai, biarkan selama 20-30 minit atau sehingga ia kering dengan sendiri. Lepas tu barulah dibasuh dengan air suam dan diikuti pula dengan membilas menggunakan air sejuk.

Cuba amalkan sekerap yang mungkin jika mahukan hasilnya dalam jangka waktu yang singkat. InsyaAllah berkesan. Hmm.. tapi rasanya kalau sesiapa yang ada alahan atau ‘allergic’ ngan telur tu baik juga minta pendapat pakar yang lebih arif… manalah tahu kan nanti lain pula jadinya.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Rawat Kulit Muka Kering. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Merawat Penyakit Kuning

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Penyakit Kuning Jaundis | Posted on 14-02-2015

0

Untitledzzzaseeeeeeeee

Petua Merawat Penyakit Kuning .Kebiasaannya, masalah demam kuning yang tinggi selalu terjadi pada anak pertama. Punca utama adalah kurang penyusuan ibu tetapi ada juga punca lain, contohnya kena jangkitan kuman, bayi pra-matang, darah ibu dan bayi yang tidak sama, masalah G6PD dan macam-macam lagi. Apa yang paling penting sekali, jangan berikan bayi minum air lain selain susu ibu kerana susu ibu banyak khasiatnya

Pengalaman melahirkan anak dulu,kedua-duanya mengalami demam kuning. Alhamdulillah tidak seteruk mana tetapi tetap perlu berulang alik ke klinik untuk ujian darah.

Lepas melahirkan Humaira demam kuning mula dikesan pada hari kedua. Hampir  setiap hari berulang alik pergi klinik.. Kesian asyik kena cucuk jer….

Akhir sekali lepas botakkan kepala dia pada hari ke sepuluh Humaira lahir, bacaan kuning terus turun mendadak… Keesokkan harinya nurse pesan tak perlu datang klinik lagi untuk ujian darah.. Lega…..

Bidan yang cukur kepala Humaira pun bagitau dgn yakin katanya lepas buang rambut dan segala kerak-kerak kat kepala baby, InsyaAllah kuning boleh kurang… Bidan tersebut ada jugak ajarkan saya supaya  bacakan selawat sapu kat tangan pastu urut kening baby setiap pagi…

Petua Mengurangkan Demam Kuning Bayi

Selain rawatan di hospital, terdapat pelbagai petua tradisional yang diamalkan ibu bapa. Selain itu kaedah dalam Perubatan Islam juga boleh diamalkan untuk mengelakkan demam kuning dan merawat jika sudah terkena.

UNTUK MENGELAKKAN DEMAM KUNING, IBU SEMASA MENGANDUNG DIGALAKKAN :

  • Menelan madu (tanpa air) 3sudu atau meminum air madu 5 sudu (Tiada masalah bagi mereka yang mengalami masalah kencing manis, malahan itu adalah terapi bagi masalah kencing manis)
  • Mengamalkan minum susu kambing 2 cawan sehari, pagi semasa sarapan, malam sebelum tidur. (Sebaiknya dicampur dengan sedikit zaafaran)
  • Banyakkan memakan kurma sebagai sarapan.
  • Mengamalkan memakan buah tin setiap 3 hari.
  •  Menelan minyak zaitun apabila umur janin sudah mencapai 5 bulan ke atas.
  • Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin.

 

YANG MENGALAMI MASALAH KUNING INI, ANTARA KAEDAH YANG BOLEH DILAKUKAN ADALAH :

  • Ibu perlu banyak memakan kurma dan menelan madu 1-3 sudu setiap pagi sepanjang tempoh menyusukan bayi, kerana susu ibu adalah yang terbaik untuk merawat masalah kuning, maka pastikan susu ibu tersebut terbaik keadaannya. Antara untuk memastikan jaminan kualiti susu ibu adalah kurma dan madu.
  • Titiskan 5-7 titis susu kambing ke dalam mulut bayi yang menghidapi masalah kuning tersebut.
  • Jika boleh, elakkan penjemuran kerana kulit bayi masih nipis dan kurang perlindungan, jika terpaksa jemur, maka dijemurkan pada waktu awal dhuha (jam 830pagi -930pagi) lebih dari waktu ini, kulit bayi sudah tidak dapat menerima kepanasan cahaya tersebut.
  • Bayi setiap pagi diberi hisapan madu dari jari ibu atau ayahnya. (Petua ini tidak tertakluk kepada masalah kuning sahaja, malahan kepada yang tidak punya masalah)
  • Buat urutan lembut di pelipis bayi (atas kening), dari pangkal mata dalam ke pangkal mata luar, sambil berselawat atau bertasbih, paling kurang 7x, setiap pagi. (untuk mengelakkan kuning naik ke kepala dan mengelakkan sawan)

Sumber: Ustaz Wan Asrul Al-Aydrus

Walau apa pun cara atau petua untuk hilang demam kuning ini, susu ibu adalah yang terbaik. Si ibu dinasihatkan supaya tidak risau dan tertekan kerana ini akan menyebabkan pengeluaran susu ibu merosot. Kejutkan bayi anda selalu supaya dapat menyusukan dengan lebih kerap.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Merawat Penyakit Kuning. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Penyakit Kuning !

Senaman Kuruskan Badan

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Kurus | Posted on 13-02-2015

0

Untitledzzzaseeeeeeee

 

 

Senaman Kuruskan Badan .Ingin kuruskan badan dengan cepat dan mudah? Berikut adalah 25 tips untuk membantu anda kurangkan berat badan di Malaysia.

Kebanyakan tips kurus ini, diambil daripada eBook Panduan Kurangkan 5kg Dalam 5 Minggu.

1-10: Nutrisi dan Diet Pemakanan

Mari kita bermula dengan tip-tip diet dan pemakanan.

  1. Makan 5-7 hidangan kecil berbanding tiga hidangan besar. Ini bukan sahaja dapat mengawal nafsu pemakanan dan malah memastikan tenaga anda berterusan sepanjang hari.
  2. Jangan skip hidangan. Ia tidak akan membantu anda kuruskan badan kerana 1. nafsu makan akan bergelora dan 2. metabolisma badan akan menurun.
  3. Kenali keperlukan kalori seharian anda. Ramai yang tidak mengenali keperluan kalori seharian masing-masing. Tapi kalau tak tahu, macamana nak mengawal kuantiti pemakanan?!
  4. Roti canai … hmm berapa kalori tu? Pastikan anda kenali kandungan kalori-kalorie makanan dan minuman seharian anda. Gunakan laman web seperti
    untuk panduan percuma.
  5. Elakkan kalori daripada minuman. Ini adalah tip kuruskan badan yang paling senang. Dengan hanya gantikan minuman bergula seperti teh ais, milo, soft drink dan lain-lain dengan air bebas gula, anda boleh kurangkan lebih kurang 10kg dalam setahun. 
  6. Minum air mineral. Air tidak mengandungi apa-apa kalori dan tidak boleh menambahkan berat badan untuk jangksa masa panjang. Tapi elakkan pengambilan garam berlebihan kerana ia akan menambah takungan air badan anda.
  7. Jangan makan buah-buahan dengan berlebihan.Walaupun buah-buahan mengandungi vitamin dan mineral, ia juga mengandungi kalori (gula) yang boleh menggemukkan.
  8. Segenggam tangan karbohidrat. Samada anda makan nasi, roti, mee mahupun kentang (semua sumber karbohidrat), pastikan saiz hidangan tidak melebihi segenggam tangan. Kalau tak kenyang, tambah lauk.
  9. Pastikan kuantiti pengambilan protein cukup. Sebagai panduan pastikan anda mengambil 2-2.5g untuk setiap kg berat badan anda. Also ingat, protein lebih mengenyangkan berbanding karbohidrat.
  10. Kawal nafsu makan! Satu-satu cara untuk mengawal nasfu adalah dengan memastikan ia tidak dapat peluang untuk kembang. Kalau nafsu makan sudah datang, maka sudah terlewat. 

11-20: Senaman. Senaman Kuruskan Badan

Senaman sepatutnya menjadi aktiviti yang menyeronokkan. Tak perlu mencari trend senaman yang terkini. Yang penting anda mencari senaman yang serasi dengan gaya hidup dan minat anda.

  1. Senaman tidak wajib! Kalau anda ingin mengurankan berat badan, senaman sebenarnya tak wajib. Tapi ia dapat membantu mempercepatkan usaha anda.
  2. Angkat berat! Tak kira jantina dan umur Pastikan anda include senaman angkat berat dalam program senaman anda. Kenapa? Kerana ia membantu kuatkan otot, tulang, sendi-sendi dan akhirnya kalau anda dah kurus pun, sudah tentu anda inginkan badan yang kental kan? :)
  3. Pentingkan kualiti senaman. Senaman bukan hanya bergantung kepada kuantiti tapi yang paling penting adalah kualiti senaman anda. Pastikan anda mahir dalam persediaan dan pelaksanaan senaman anda. Kalau tak pasti, dapatkan panduan yang bernas daripada mereka yang mahir.
  4. Pastikan anda bakar lemak dan bukannya glukos. Jika anda berjogging atau bermain badminton dengan harapan membakar lemak, pastikan anda elakkan minuman seperti Milo, 100Plus or Gatorade.
  5. Tak perlu hari-hari. Jika bersenam, tak perlu hari-hari. 2-4 kali seminggu cukup. Biarkan badan anda rehat dan pulih … penting kualiti senaman.
  6. Inginkan perut yang kempis? Crunches dan peralatan abs sebenarnya tidak berkesan kerana selagi otot abs dan diliputi dengan lapisan lemak, maka otot abs anda tidak akan menonjol. Fokuskan usaha anda kepada senaman kardio dan penjagaan pemakanan untuk membakar lemak.
  7. Semanan untuk toning? Lebih kurang macam tip 16. Senaman semata-mata tak ke mana. Usaha anda perlu digabungkan dengan pemakanan yang baik untuk membakar kalori (lemak). 
  8. Yoga untuk kuruskan badan? Tak juga. Yoga memang sesuai untuk flexibility dan ketenangan tapi untuk senaman kurangkan berat badan, kardio jauh lebih baik.
  9. Sauna dan bilik steam room? Kedua-dua boleh membantu mambakar kalori dan buang air. Tak menjadi masalah anda mengunjunginya.
  10. Seks sebagai senaman? Yup sudah tentu. Aktiviti seks adalah contoh senaman yang sememangnya banyak membakar kalori dan juga dapat mengurangkan stres.

21-25: Suplemen dan makanan tambahan

Jika digabungkan dengan diet dan senaman asas yang baik, suplemen dan makanan tambahan bantu mempercepatkan usaha anda kurangkan berat badan. Tapi … pastikan anda tidak tertipu dengan gambar sebelum dan selepas.

  1. Pil cepat kurus? Tak kira di mana dan harga, tiada pil ajaib yang boleh mengurangkan berat badan, bakar lemak tanpa gabungan pemakanan asas yang baik. Mustahil.
  2. Adakah pembakar lemak berkesan? Secara teori yes. Peranan pembakar lemak adalah untuk menaikkan metabolsima badan anda melalui ramuan seperti caffeine dan guarana. Jadi dengan pembakaran kalori berlebihanan ini, anda dapat mengurangkan berat badan. Tapi nasihat saya, jangan bergantung kepada suplemen mana2 untuk jangka masa panjang.
  3. Ingin kurangkan 1kg? Anda perlu bakar atau membuang 7,700 kalori samada melalui makanan, senaman ataupun gabungan kedua-dua.
  4. Suplemen protein merupakan pilihan yang baik sebagai snek antara hidangan. Suplement protein rendah dari segi kalori, mudah dibeli dimana-mana dan boleh disimpan di pejabat mahupun di rumah.
  5. Dapatkan suplemn multivitamin yang baik.Kekurangan micro-nutrisi boleh menyebabkan nafsu makan anda naik. Jadi pastikan anda mempunyai suplemen multi-vitaman yang bersesuain dengan jantina, umur dan gaya hidup anda yang unik.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Senaman Kuruskan Badan. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Tips Bibir Merah

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Bibir Menawan | Posted on 12-02-2015

0

Sebenarnya kalau difikirkan balik orang dulu-dulu tak pakai pun lipstick atau gincu nie tapi ada yang mempunyai bibir merah bugar kan.. Rahsianya sebab amalkan petua yg diwarisi sejak turun-temurun lah..

Petua Dapatkan Bibir Merah Semulajadi

Kalau ada yg berminat boleh dicuba petua nie.  Setiap malam sebelum tidur, sapukan madu kat bibir. Biarkan semalaman. Bila dah bangun pagi tuh barulah dibersihkan bibir.  Madu yg disapu tu dikatakan membantu menjaga kelembapan kulit bibir serta mengekalkan tekstur dan warna bibir agar ianya nampak sihat dan menawan.

Hasilnya tak akan nampak dengan serta-merta. Tapi jika diamalkan berterusan, lama-kelamaan bibir akan kelihatan basah selalu dan nampak merah dan lebih seksi.. auwww !

Petua Bibir Merah

Untuk mereka yg susah nak dapatkan madu, boleh dicuba alternatif ini.

Sapukan mentega atau marjerin pada bibir tuh…

Peringatan

Ada juga yg syorkan untuk sapu bibir tu dengan ubat gigi.  Selalunya bebudak sekolah suka cuba cara nie.   che petua tak galakkan lah untuk pakai ubat gigi nie.  Sebabnya awalnya memang berkesan, tapi lepas dua tiga hari ada orang kata bibir dia jadi merekah dan kulit bibir pecah-pecah.  Ada pulak yg kata lepas jadi macam tu bibir nampak seakan hitam, lebih hitam dari sebelumnya…hu..hu.. cian kan…

Petua Bibir Merah Bak Delima

Ada satu lagi petua kalau yg kat atas tu tak berapa menjadi.  Tumbuk halia sampai lumat.  Kendian tapis halia tu dan airnya dicampurkan pula dengan sebiji telur ayam kampung.  Amalkan minum air campuran nie setiap pagi.  Bibir yg selalunya pucat tu akan nampak seperti delima merekah…!

Untitledjj Berikut Adalah Info Mengenai Tips Bibir Merah Bak Delima. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Penawar Asma

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Asma | Posted on 11-02-2015

0

Untitledzzzaseeeeee
Penawar Asma .Assalamualaikum. Penawar penyakit asthma semput tekak dan hidung. Bila sebut mengenai paru2 sudah tentu ada kaitan dengan pelbagai jenis penyakit seperti Asma atau semput + sleeping Apnea atau paling senang kita kata berdengkur. Orang Jowo sebut ngorok. Mana2 pun boleh kita panggil. Baca lagi Penawar lelah asma 
Penawar penyakit asthma semput tekak dan pernafasan bukan jenis penyakit yang boleh diambil ringan. Lebih2 lagi kepada mereka yang mengidap asthma. Pesakitasthma akan merana kerana kesesakan nafas yang dialami hingga adakalanya boleh membawa maut. Begitu juga penyakit Sleeping Apnea. Jom kita baca apa itu Sleeping Apnea.

APA ITU SEEPING APNEA DAN ASTHMA

Penyakit Sleeping Apnea adalah sejenis penyakit pernafasan semasa kita tidur. Selalunya akan berlaku bilamana otak kita memberitahu untuk kita bernafas seperti biasa tetapi kita tidak dapat bernafas dengan sempurna kerana saluran udara pernafasan tidak mencapai ke paru-paru.
Bila berlakunya sekatan pernafasan tidak normal melebihi 30 saat atau lebih dari itu, kita akan secara tiba2 tersedar atau terjaga untuk mengambil udara semula. Itu yang berlakunya dengkuran hingga mengganggu pasangan kita terjaga kerana kebisingan.
Risiko Sleeping Apnea berlaku kerana peningkatan berat badan + kuat merokok + alkohol + faktor usia. Di samping itu, pesakit diabetes atau “sempadan” diabetes mempunyai sehingga tiga kali risiko mempunyai Sleeping Apnea. Tanda2 biasa termasuk kuat berdengkur + tidur yang tidak lena + rasa mengantuk pada waktu siang.

Begitu juga dengan penyakit asthma. Saluran pernafasan seseorang menjadi sempit untuk sampai ke paru2 hingga mengakibatkan pesakit susah bernafas dan tercungap2. Itu sebab mengapa pesakit semput dan asthma wajib membawa inhaler atau pump gas atau sedut gas untuk membantu pernafasan mereka.

PENAWAR ASTHMA SEMPUT SLEEPING APNEA PERNAFASAN

Bahan2 herba

  • Daun kobis hijau – ambil 3 helai dan dikoyak2kan kecil2
  • Sebiji bawang besar – dipotong 8
  • Wild Celery Seed – Biji selasih liar. lihat gambar
  • Panaskan kuali dengan api yang sederhana. Letak semua bahan2 tanpa digaul. lihat pada pic
  • Sedut asap yang keluar dari bau2an bahan2 tersebut perlahan selama mana kita mampu.
  • Lebih bagus kepala ditutup dengan tuala agar dapat menyedut asap bahan2 dengan baik.
  • Peringatan = Sedut dengan perlahan2. Sambil2 itu kita berselawat fatihah dan niatkan agar sembuh. 
  • Lakukan 3 hari berturut.
  • Jika tiada bahan Celery Seed, gunakan kobis dan bawang sahaja.

Herba2 ini mampu merawat

  • Merawat paru2 untuk lebih sihat
  • Penyakt Asthma/Semput
  • Penyakit Tonsil
  • Penyakit batuk terutama pada cuaca sejuk
  • Penyakit mata berair dan gatal
  • Hidung berdarah terutama cuaca sejuk
  • Membantu menguatkan minda otak
  • Mengatasi masalah kulit sensitif

Penyakit Asthma atau Asma atau lebih dikenali sebagai semput memang wajib dirawat lebih awal untuk tidak berlaku lebih serious lagi. Begitu juga kepada yang menghadapi penyakit batuk2 + mata gatal2 dan berair + tonsil dan sebagainya WAJIB cuba penawar ini. InsyaAllah dengan izinNya dapat memberi kesembuhan.Nota


Pesanan untuk korang
Kalau ada sesiapa yang dah berjaya lakukan penawar asthma semput ni bolehlah kongsikan kepada saya ya. Syukran guys.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Penawar Asma. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Untuk Merawat Penyakit Asma !

Petua Untuk Lentikkan Bulu Mata

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Lentikkan Bulu Mata | Posted on 10-02-2015

0

Untitledzzzaseeeee

Petua Untuk Lentikkan Bulu Mata .Sebelum anda menghabiskan wang anda untuk membeli pelbagai alat kecantikan wajah, mungkin anda boleh cuba menggunakan barang di dapur yang anda selalu gunakan. Sebenarnya terdapat banyak barangan harian yang boleh digunakan sebagai salah satu cara untuk mencantikkan wajah. Pernah tak anda terfikir untuk menggunakan sudu sebagai pengganti eyelashes curler anda?

Apa yang perlu anda lakukan adalah :

1. Hangatkan sudu teh atau sudu biasa anda dengan sedikit air suam ( kerana menggunakan sudu sejuk sudah tentu tidak membuatkan anda selesa ). Petua Untuk Lentikkan Bulu Mata

2. Tekan belakang sudu ke bahagian bulu mata anda dan tahan untuk beberapa saat.

3. Kemudian, letakkan maskara anda seperti biasa dan bulu mata anda sudah pasti melentik sepanjang hari!.

Tips bulu mata yang sihat : Apabila anda melentikkan bulu mata dan meletakkan maskara setiap hari, anda akan melemahkan struktur bulu mata anda, jadi cuba letakkan kelapa, minyak kastor atau minyak zaitun pada bulu mata anda dengan jari sebelum tidur setiap malam. Dengan cara ini, bulu mata anda secara semulajadi akan terhidrat, subur dan kuat.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Untuk Lentikkan Bulu Mata. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Tips Hilangkan Kedutan Bawah Mata

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Kedutan | Posted on 09-02-2015

0

Untitledzzzaseeee

 

Tips Hilangkan Kedutan Bawah Mata .Salah satu tanda yang menunjukkan usia kita makin tua ialah kedutan pada mata.  Ramai yang pastinya risau bila tiap kali tengok wajah kat cermin  kedut-kedut kat bawah mata dan keliling mata makin jelas kelihatan. Hmm… camna nak hilangkan kedutan tuh?  Kena buat suntikan botox ker.. hehe..

Sebenarnya orang dulu-dulu dah lama ada ‘solution’ untuk hilangkan kedut nie.  Bagi sesiapa yang adventurer nak cuba kurangkan atau melambatkan kedutan pada sekitar mata boleh amalkan petua hilangkan kedut pada mata ini.

Caranya ialah ambil sebiji telur.. err.. telur ayam lah yer.. jangan lak ambil telur itik atau telur masin.. Dan jangan pulak terlalu kreatif sangat sampai pergi cari telur penyu.. ahaks..

Tips Hilangkan Kedutan Bawah Mata .Okey, bila dah dapat telur tu, pecahkan dan keluarkan isinya.  Sebaiknya tuang atau simpan isinya kat dalam satu bekas. Kita tak akan pakai isi telur tu utk petua nie, tapi jangan dibuang pulak.. membazir…

Bila dah dikeluarkan isi, cuba korang tengok kat bahagian dalam kat kulit telur tuh.. ada sedikit putih telur yang tinggal yang kelihatan macam buih-buih kecil.  Haa.. buih itulah yang kita nak gunakan..

Ambil lebihan putih telur seperti buih tuh dan sapukan pada bahagian yang berkedut kat sekitar mata.  Waktu yang sesuai ialah waktu malam masa dekat-dekat nak masuk tidur.. Waktu tuh kira elok sebab masa kita tidur otot kat sekitar mata kita tak banyak sangat bergerak.. So, biarkan semalaman sampai pagi.. Amalkan sekerap yg mungkin untuk mendapat kesan yang lebih cepat.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Tips Hilangkan Kedutan Bawah Mata. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Terlaris BIO Velocity Ajaib Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !