Featured Post

Membela Kucing Mampu Pupuk Sikap Penyabar Dalam Diri

  Anda seorang penggemar kucing? Membela Kucing Mampu Pupuk Sikap Penyabar Dalam Diri ?? Munurut fakta seseorg yang menggemarkn kucing menyifatkn seorang yang penyanyang..adakah ia benar? Mungkin org sekeliling anda sahaja yang dapat merasakannya.. Ini juga berita baik yg harus dikongsi buat...

Read More

Petua Penawar Racun Dan Santau

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Racun Dan Santau | Posted on 31-01-2015

0

Salah satu daripada benda-benda ‘malang’ yang biasa berlaku dalam kehidupan seharian kita nie ialah kes terminum racun.

Tapi apakan daya… malang itu tidak berbau. Lepas dah kena ‘ter….’ barulah kita ter..sedar.. selalunya begitulah.. huhu..

Apa sekali pun, kita harus sedar bahawa setiap permasalahan tu tentunya ada jalan penyelesaiannya. Kita sebagai manusia hanya merancang, Tuhan yang menentukan…

So, che petua nak berkongsi beberapa petua dan ikhtiar yang boleh kita usahakan sekiranya kita berhadapan dengan situasi sama ada ahli keluarga atau rakan-rakan atau kita sendiri yang tetiba sedar bahawa kita dah terminum racun atau terkena santau.

Petua Terminum Racun

Jika menyedari telah terminum racun atau disantau, petuanya ialah makan tiga ulas bawang merah secara mentah dan jangan minum sebarang air selama 3 jam. Ini sebagai ikhtiar untuk mengeluarkan racun atau bisa santau tu dari dalam badan, insyaAllah.

ATAU …

Satu lagi cara ialah ambil 3 ulas bawang merah dan campurkan dengan sedikit minyak sapi. Kemudian tumbuk bawang tu hingga hancur dan perah serta tapis airnya. Minum air perahan tersebut sambil meniarap dan jangan minum air lain selama 3 jam. Petua Penawar Racun Dan Santau

Petua Termakan Racun

Satu lagi kaedah yang che petua pelajari ialah kalau ada yang terminum racun, sebaik-baiknya segera diberikan si mangsa tu minum air kelapa muda sebanyak mungkin. Cara ini diharapkan dapat membantu agar bisa racun tu tidak melarat sebelum sempat mendapatkan rawatan daripada hospital dan sebagainya.

Petua Terkena Santau

Kalau ada yang terkena santau pula. Berikan juga air kelapa muda. Bezanya ialah campurkan air kelapa tu dengan sedikit tanah yang bersih sebelum diberi minum kepada mangsa santau tadi. Semasa diberi minum tu elok juga dibacakan apa-apa ayat Quran, al-Fatihah atau sekurang-kurangnya bismillah dan selawat.

InsyaAllah, lepas beberapa lama mangsa tu akan muntah mengeluarkan ‘benda-benda’ yang tak disangka. Selepas tu jangan leka pula untuk mendapatkan rawatan daripada ustaz, doktor dsb.nya.

Petua Penawar Racun

Satu lagi petua menawarkan racun ialah minum minyak sapi yang dicampur dengan sedikit madu. Dikatakan selain mengurangkan bisa keracunan, ia juga membantu menghilangkan bisa sengatan kala jengking, lipan, ular dan yang seangkatan dengannya.

ATAU

Satu lagi ramuan penawar racun ialah dengan menggunakan cacing. Hmm.. mungkin ada yang berasa geli tapi ini petua turun temurun nie.

Ambil cacing merah yang biasanya dijumpai dalam tanah lembap tu. Lagi besar dan panjang saiznya lagi bagus.

Bakar cacing tu sehingga hangus lalu tumbuk hingga hancur. Lepas tu campurkan serbuk cacing hangus tu ke dalam segelas air suam dan beri minum kepada mangsa yang terminum racun.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Penawar Racun Dan Santau. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Cara Mengurangkan Masalah Rabun

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Rabun | Posted on 30-01-2015

0

Selain daripada lobak, adalah beberapa petua lain yang sebelum nie che petua dah kongsikan kat artikel petua kurangkan rabun nie..

Haa… kali nie nak kongsi lak satu lagi petua yang baru jer che petua dapat tahu…

Petua Kurangkan Rabun

Selain daripada minum jus lobak, banyakkan menatap Al-Quran, banyakkan melihat benda-benda hijau terutama pada waktu pagi, satu lagi petua untuk kurangkan rabun ialah dengan mengamalkan mencuci mata dengan air kelapa.

Kupas sebiji kelapa, samada kelapa muda atau kelapa tua… err… rasanya kelapa muda lebih baguslah kot.. hehe.. Cara Mengurangkan Masalah Rabun 

Ambil airnya, pastikan ditapis airnya untuk mengasingkan habuk dsb.nya. Gunakanlah air tu untuk membasuh mata.

Seeloknya masukkan air kelapa tu dalam satu bekas besar yang agak-agak boleh muat satu muka. Masukkan kepala dan buka-tutup atau kelipkan mata beberapa kali kat dalam bekas berisi air kelapa tu. Dengan cara ini kita bukan setakat cuci mata kat bahagian luar, bahkan bahagian dalam mata pun akan turut merasa air kelapa tu.

Sebab itulah perlu dipastikan air kelapa tu tidak mempunyai sebarang habuk, debu, kotoran dsb.nya… takut-takut nanti masuk pula dalam biji mata.. huhu..

Bagi sesiapa yang merasakan mata tu makin lama semakin kurang jelas, cubalah amalkan petua ini yang dikatakan dapat membantu memulihkan semula tahap penglihatan.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Cara Mengurangkan Masalah Rabun . KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Ubati Batuk Dan Sakit Tekak

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Sakit Tekak | Posted on 29-01-2015

0

Petua Ketumbit

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Ketumbit | Posted on 28-01-2015

0

Malu siot… kalau kena ketumbit waktu tu. Ada yang tak keluar rumah dua tiga hari dan siap sanggup ponteng sekolah lagi..huhu…

Penyakit ketumbit sebenarnya bukanlah memudaratkan. Cuma ianya akan membuatkan orang yang kena tu rasa tak selesa sikit sebab rasa macam ada ketul kat sekitar mata dan mungkin akan menjejaskan sedikit penglihatan.

Anyway, kalau ada sesapa yang sedang menghadapi masalah ketumbit di mata, tak perlu risau. Samada korang tunggu jer dalam 3-7 hari untuk ia reda dengan sendiri atau boleh cuba petua nie…

Petua Merawat Ketumbit

Caranya, ambil seulas bawang putih, potong atau guris sedikit bahagian hujungnya agar keluar air dan sapukan pada kelopak mata yang kena ketumbit 3 kali sehari. InsyaAllah, ketumbit akan beransur baik dalam masa yang singkat.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Ketumbit. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Kulit Bersisik

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Kulit Bersisik | Posted on 27-01-2015

0

disapu tetapi masalah kulit yang kasar dan bersisik tu tetap tak mau hilang.

Kalau ada yang mengalami masalah sedemikian apa kata anda cuba pula petua orang lama nie iaitu dengan amalan mandi air bercampur cuka.

Petua Merawat Masalah Kulit Bersisik

Caranya ialah dengan campurkan sidikit cuka makan ke dalam air mandian. Eloknya asingkan dahulu air yang nak digunakan untuk mandi tu di dalam baldi berasingan. Kalau dicampur terus ke dalam kolah mandi yang kat rumah tu, takut-takut orang lain pun turut mandi guna air cuka sama hehe…

Okey.. lepas dicampur cuka tu kacau sedikit agar sebati dan siramlah badan terutama bahagian-bahagian kulit yang bersisik tu dengan air mandian cuka tu. Jangan digunakan sabun sewaktu amalkan petua nie. Cuba amalkan sekerap yang boleh, setiap kali anda mandi pada sebelah pagi dan petang sehingga mendapat hasilnya.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Kulit Bersisik. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Hilangkan Benjol

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Benjol | Posted on 26-01-2015

0

Kesian dia kan.. dah la sakit, pas tu kena perli lak lagi.. huhu…

Tapi biasalah kan.. bebudak kecik… bukannya ambil kisah sangat. Bergaduh sekejap, lepas dua tiga minit berbaik 
semula… Tak macam orang dewasa yang suka simpan di dalam hati.. ahaks..

Okay, berbalik kepada citer ‘benjol’ tadi… sebaik-baiknya kalau ada budak-budak kecil yang terhantuk dan kelihatan berbenjol di kepala, janganlah kita biarkan… Kena cepat-cepat ikhtiarkan supaya bengkak tu surut. Kalau dibiarkan, ada kemungkinan bengkak tu tak akan hilang sampai ke tua..huhu..

Petua Hilangkan Benjol .Tindakan yang biasa orang buat ialah ambil kain tebal yang bersih, bernafas atau hembus kuat-kuat untuk bagi kain tu panas, kemudian ditekapkan berulang-ulang kali ke bahagian yang bengkak tu.

Kalau yang pandai sikit, kain tu dituam ngan air panas, tak yah penat-penat nak menghembus. Ada pulak yang kreatif lagi, pergi seterika dahulu kain tu supaya lebih panas sebelum ditekap ke tempat yang benjol… hehe…

Tapi, selain daripada cara di atas ada beberapa petua lain yang lebih mujarab lebih-lebih lagi kalau bengkak tu memang besar.

Petua Menghilangkan Benjol

Kalau ada kesempatan ambil 2-3 helai daun sirih dan sapukan sedikit minyak masak. Lepas tu layurkan daun sirih tadi di atas nyalaan api. Bila dah terasa panas tekapkan ia pada tempat yang berbenjol. InsyaAllah, ia akan surut secara perlahan-lahan.

Petua Merawat Benjol

Ambil asam jawa (kalu takde asam jawa, asam keping pun kira okey lah..). Campurkan asam jawa tu dengan sedikit air bersama sedikit garam dan gaulkan. Kemudian lumurkan campuran tu pada tempat yang bengkak tadi. Dalam 15 minit, benjol atau bengkak tu akan segera sembuh. InsyaAllah.

Petua Hilangkan Benjol

Kalau tak dapat cari bahan-bahan di atas, boleh pakai lagi satu petua yang lebih mudah. Gunakan ais ketul.

Seeloknya masukkan dahulu ketulan ais tu dalam beg plastik, ikat dengan kemas. Lepas tu balut pula dengan kain atau tuala nipis supay tak terlalu basah.

Kaedah menekap tempat yang cedera dengan ‘ice pack’ atau ketulan ais nie, tak kisah ler samada cedera sampai luka atau setakat lebam atau bengkak jer, memang selalu dipraktikkan oleh pasukan perubatan cemas. Sesiapa yang sering menonton sukan kat t.v tu tentu perasan benda nie.

Malah, kebanyakan doktor akan menyarankan kaedah meletakkan ais di tempat yang bengkak tu berbanding cara tuam dengan kain panas. Sebabnya, ais akan membantu mengecutkan saluran darah, manakala cara tuam ngan kain panas akan membuka saluran darah.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Hilangkan Benjol. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Tips Atasi Masalah Rabun Malam

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Rabun Malam | Posted on 25-01-2015

0

Untitledzadbbbbbbbb
Tips Atasi Masalah Rabun Malam .Rabun malam adalah satu keadaan di mana penghidapnya rabun semasa matahari terbenam. Ianya adalah ketidakupayaan seseorang untuk melihat pada waktu malam dan apabila dalam cahaya yang malap.

 

Sebenarnya rabun malam merupakan satu penyakit yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin A dalam makanan yang menyebabkan sel mata yang kering dan menghadkan keupayaan untuk menguruskan intensiti (ketumpatan) cahaya.

 

Kesan sampingan yang lain termasuk kulit menjadi kasar dan bersisik di tangan dan kaki.

 

Pembentukan gigi dan pertumbuhan badan juga mendapat gangguan dan dalam beberapa kes kornea sangat kering dan legap dan membawa kepada buta.


Rabun malam pada ibu hamil juga adalah gejala kekurangan vitamin A. Tips Atasi Masalah Rabun Malam


Kaedah mengatasi rabun malam

Suplemen pil vitamin A dalam masa kehamilan, dapat menurunkan angka kematian ibu dan bayi, insyaAllah. Sebuah kajian tentang kesihatan ibu di bahagian selatan Nepal menemui bahawa vitamin A dos rendah atau beta-carotene tambahan dan bahan pangan yang banyak mengandungi vitamin A dapat menurunkan peratus kematian ibu rata-rata 44%.

 

Mereka yang menghidapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam, hati, mentega, buah-buahan, lobak merah, labu, susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A. Amalkan setiap hari Insya-Allah anda dapat mengatasi masalah ini.
Untitledjj
Berikut Adalah Info Mengenai Tips Atasi Masalah Rabun Malam. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Cara Hilangkan Parut Campak

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Parut Campak | Posted on 24-01-2015

0

Untitledzadbbbbbbb

Cara Hilangkan Parut Campak .Rubella atau lebih popular dengan nama demam campak sering terjadi kepada kanak kanak dan remaja. Penyakit ini mudah merebak melalui percakapan, batuk atau bersin. Di Malaysia, semua pelajar sekolah rendah telah disuntik vaksin melalui Program Imunisasi Campak bagi membendung jangkitan penyakit ini daripada terus merebak.

Faktor utama jangkitan  demam campak ini melalui pernafasan yang disebabkan oleh virus RNA (ribonucleic acid) yang mudah berjangkit. Virus ini hidup dalam keadaan yang aktif di dalam hidung dan tekak kanak-kanak serta orang dewasa yang dijangkiti oleh virus ini.

Selepas beberapa minggu dikuarantin kan dan dirawat, demam campak ini akan hilang perlahan lahan, namun parut atau kesan daripada demam panas ini akan terus kelihatan . orang dulu dulu memang banyak cara untuk menghilangkan kesan parut ini. Jom saya kongsikan beberapa petua yang di warisi dari orang terdahulu:- Cara Hilangkan Parut Campak

  • Giling daun semambu sehingga lumat dan tekapkan pada kesan campak tersebut, anda juga boleh rebus daun semambu tersebut dan minum airnya. Daun semambu ini berfungsi untuk menghilangkan rasa rasa gatal pada parut tersebut.
  • Campurkan tiga biji jagung muda, satu sudu cuka dan sedikit air. Ambil kain dan bungkus campuran tersebut dan tekapkan pada kesan parut tersebut. Disarankan untuk lakukan sebelum tidur dan apabila bangun keesokan harinya. Bersihkan dengan air bersih. Amalkan setiap hari sehingga kesan parut itu hilang.
  • Ambil kunyit hidup dan asahkan ia pada mana mana bahagian pisau hingga mengeluarkan air. Tadah air tersebut dan sapukan pada kesan parut dan buarkan beberapa jam dan bersihkan dengan air bersih. Amalkan setiap hari

  • Ambil beberapa daun cermai dan tumbuk sehingga hancur. Campurkan dengan bedak sejuk dan sapukan pada parut. Lakukan setiap hari

  • Parut sebiji jagung muda sampai lumat, kemudian lumurkan pada kesan parut. Lakukan sekerap yang boleh.

 

Parut demam campak jika dibiarkan, agak sukar untuk menghilangkan nya. Akan berbekas lah sampai bila bila.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Cara Hilangkan Parut Campak. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Penyakit Gonorea

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Gonorea | Posted on 23-01-2015

0

Untitledzadbbbbbb

Penyebab Penyakit Gonore - Penyakit Gonore merupakan salah satu dari penyakit menular seksual (PMS). Penyakit ini menular melalui organ kelamin, itu artinya penyakit ini ditularkan akibat adanya aktivitas seksual. Selain itu penyakit ini juga bisa menular melalui melahirkan. Saat seorang wanita penderita gonore hamil, kemudian dia melahirkan secara normal/melalui vagina maka bayi yang dilahirkan akan terifeksi penyakit yang sama dengan ibunya. Penyakit ini tidak akan menyebabkan masalah jika ditangani dengan cepat dan benar. Tetapi jika tidak, penyakit ini bisa sangat membahayakan bahkan bisa menyebabkan kematian. Menjaga kesehatan merupakan cara utama agar tidak terinfeksi penyakit ini. Dengan nerawat dan menjaga ikesehatan tubuh maka segala penyakit tidak akan mudah hinggap.

Penyebab Penyakit Gonore

Penyebab penyakit gonore yang paling utama adalah bakteri Neisseria gonorrhoeae, bakteri ini menginfeksi selaput lendir selaput lendir saluran reproduksi, termasuk leher rahim, rahim, saluran telur dan uretra pada wanita. Sedangkan pada laki-laki, gonorrhoeae juga dapat menginfeksi selaput lendir dari mulut, tenggorokan, mata, dan anus.

Selain penyebab utama diatas ada beberapa faktor lain yang mempengaruhi terifeksinya penyakit tersebut. Diantaranya yaitu :

  1. Aktivitas Seksual Tidak Sehat
    Aktivitas seksual yang tidak sehat sangat memengaruhi terinfenksi penyakit ini. Contoh Aktivitas seksual yang tidak sehat yaitu seperti halnya bergonta-ganti pasangan untuk hubungan seks. Hal ini merupakan faktor utama dalam penyebaran infeksi penyakit ini, seseorang yang sudah terinfeksi kemudian melakukan aktivitas seksual dengan pasangan lain maka penyakit ini akan menyebar dengan cepat begitu sterusnya.
  2. Tidak Bisa Merawat/Menjaga Kesehatan Alat Reproduksi
    Tidak bisa merawat/Menjaga alat reproduksi juga salah satu penyebab penyakit ini, salah satunya yaitu janranggnya mengganti celana dalam dan pemakaian celana dalam yang tidak higienis.
  3. Faktor Lingkungan
    Jika lingkungan yang ditinggali tidak sehat ataupun dalam linkungan tersebut sudah banyak sekali orang yang terinfeksi, maka tidak menutup kemungkinan tertular oleh penyakit ini.
  4. Pergaulan
    Bergaul dengan orang yang terinfemksi juga mejadi salah satu faktor terinfeksi penyakit ini. Apalagi jika pergaulan sudah sangat erat seperti halnya saling meminjamkan pakaian apalagi celana dalam, maka tidak bisa dihindari lagi.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Penyakit Gonorea. KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !

Petua Rawat Masalah Tumit Pecah

Posted by BioVelocityLaris | Posted in Tumit Pecah | Posted on 22-01-2015

0

Hmm… kekadang che petua hairan gak sebab selalunya kaum wanita lebih mudah menghadapi masalah tumit pecah nie berbanding ngan kaum lelaki. Ohh.. mungkin sebab kulit orang pompuan nie lebih ‘fragile’ kot ataupun kerana orang pompuan lebih kerap membuat kerja-kerja rumah dan sering berada di dapur berlantai simen tu.. hehe..

Sebab tulah disarankan untuk kita memakai selipar biarpun ketika berada dalam rumah. Lebih-lebih lagi ketika berada di
 dapur atau ketika masuk ke bilik air atau tandas yang biasanya memang berkeadaan lembap.

So, bagi mereka yang mengalami masalah tumit pecah dan nak cuba rawatan secara tradisional, bolehlah diamalkan petua tradisional berikut…

Ubati Tumit Pecah

Cari sebiji betik muda. Hiris betik tersebut untuk mendapatkan getahnya. Sapu getah betik tu pada bahagian tumit yang pecah. Errr… sebelum sapu tu jangan lupa lak untuk cuci bersih-bersih dulu tumit tu yer…

Satu lagi cara yang lebih “sempoi” ialah dengan menggunakan ubat gigi. Caranya cuci bersih-bersih tumit tu dan sapukan ubat gigi padanya setiap kali sebelum korang tidur. Amalkan beberapa kali sampai kulit tumit tu menggelupas dan berganti dengan kulit baru yang lebih licin seperti sebelum ini.

Petua Sembuhkan Sakit Tumit

Bagi mereka yang bukan setakat mengalami tumit pecah bahkan kekadang rasa macam pedih-pedih atau sakit pada tumit, boleh cuba rawat dengan petua ini.

Ambil tiga helai daun sirih dan ramas dengan sedikit gambir. Lepas tu sapu atau palit pada bahagian tumit yang sakit tu sekurang-kurang dua kali sehari. Amalkan untuk beberapa hari untuk mendapat hasilnya. InsyaAllah berkesan.

Untitledjj

Berikut Adalah Info Mengenai Petua Rawat Masalah Tumit Pecah . KLIK SINI Untuk Dapatkan Produk Kesihatan Ajaib BIO Velocity Untuk Merawat/Mencegah Pelbagai Penyakit !